recension

Eric på facebook:
"Den här recensionen är helt fantastisk! Haha. Konserten igår var en av dom skönaste på länge. Det var längesen jag fick sån respons i efterhand som jag fick igår. Vi konstaterade att konserten var den mest felfria hittills. Publiken var helt fantastisk och vi bara njöt! Sen läste jag en recension som Maria Eremo på NA skrev. Hon är ju ett levande bevis på en väldigt bitter människa som verkar vara den enda i konserthallen som hade tråkigt! Ett tips! Byt Jobb:)
Läs hennes recension här så kan nog varenda en som var på plats igår intyga att hon måste varit på en annan konsert!"

----

Eric Saade

Pop explosion concert 2012
Conventum Kongress, 12 april

POP. En sprakande show med fullt ös hela tiden och ett riktigt genomarbetat framförande. Det var det jag trodde Eric Saade skulle bjuda på under torsdagskvällen på Conventum. Så blev det inte. I stället blev det ett sömnpiller, tyvärr. Det är med ett stort ”tyvärr”, för det hade känts så bra att kunna känna att Saade är en grymt bra artist oavsett allt annat som står om honom i media, men han håller inte hela vägen. Det är något som fattas.

”Pop explosion concert 2012”,
det är titeln på Saades turné och den lovar mer än vad den håller. Scenen är påkostad och kaxig och innehåller betydligt mer än vad vi är vana att få av svenska artister i denna genre. Hissar, skärmar och vattenfall ger pluspoäng. Det märks att Saade är inspirerad av stora stjärnor som Justin Timberlake, Britney Spears, Lady Gaga och Beyoncé när man tittar på hans framträdande, både musiken, scenen, dansen och effekterna. Det som dock skiljer Saade från de namngivna stjärnorna är själva stjärnglansen som han saknar. Han når inte ända fram och den där speciella kontakten med publiken infinner sig aldrig.

Ena stunden känns scenen för stor då den inte passar in i den här sortens arena plus att Saade inte lyckas bära upp något så stort på egen hand. Andra stunden kommer han för nära och i och med det försvinner också någon sorts stjärnglans som gärna hade fått finnas där. Lika motsägelsefulla som åsikterna i denna recension är, lika kluven är känslan när konserten är slut. Saade lyckas inte dra ner riktiga spontana och ärliga jubelrop förrän första extranumret som är ”Popular”, det säger en hel del.

Visst får ”Hearts in the air” och ”Manboy” lite jubel, men inte så mycket som förväntat. Det är egentligen inte förrän när spelningen snart är slut som publiken verkligen taggar till och Saade får dem med sig. Sista låten, ”Hotter than fire” är bäst på hela kvällen medan låtar som ”Break of dawn” och ”Without you I’m nothing” får hela konserten att bara tvärdala och blåsa bort energin som stormen Gudrun.