Saade gillar vad han ser

succén i Eurovision Song Contest siktar Eric Saade på en karriär utomlands. Men först vill han förverkliga den stora drömmen. Jnytt träffade Eric Saade när han idag besökte Jönköping för att bekanta sig med arenan inför inomhusturnén.
- Det är förmodligen det största beslutet jag tagit i mitt liv. Det känns så långt borta på något sätt när Sverige är ett sånt litet land. Innan har jag bara festivalturnerat men det här kommer från hjärtat. Här kan jag göra exakt vad jag vill och det kan du aldrig göra på en festivalturné, säger Eric Saade när han på onsdagen bekantade sig med Konserthuset på Elmia inför den stora showen i april.
I mars inleder han sin Pop Explosion Concert på hemmaplan i Helsingborg. Den 27 april kommer han till Jönköping.
Alltid varit envis
Han har tidigare besökt A6 men det här blir annorlunda.
- Allting kommer styras av publiken. De bestämmer när jag går in på scen, det kommer smälla högt och jag hoppas de är på lika bra humör som jag kommer vara, berättar han entusiastiskt inför besöket i vår.
Det är då Eric Saade kommer vara sig själv.
Dansstegen, showen, musiken - fansen.
- Jag tror jag alltid har fått bestämma, sån har jag alltid varit - envis. Redan när jag signerades som 15-åring har jag vetat vad jag vill göra, både i dansen och i musiken. Det är bara i Melodifestivalen mitt stora genombrott kom för den bredare publiken, berättar han.
Hur vill du säga att Melodifestivalen har hjälp dig?
- I början av min karriär gav det mig allt, utan den hade jag aldrig kommit fram för den stora publiken. Jag hade kunnat vara med i Idol också, men det tilltalade aldrig mig.
- Det är förmodligen det största beslutet jag tagit i mitt liv. Det känns så långt borta på något sätt när Sverige är ett sånt litet land. Innan har jag bara festivalturnerat men det här kommer från hjärtat. Här kan jag göra exakt vad jag vill och det kan du aldrig göra på en festivalturné, säger Eric Saade när han på onsdagen bekantade sig med Konserthuset på Elmia inför den stora showen i april.
I mars inleder han sin Pop Explosion Concert på hemmaplan i Helsingborg. Den 27 april kommer han till Jönköping.
Alltid varit envis
Han har tidigare besökt A6 men det här blir annorlunda.
- Allting kommer styras av publiken. De bestämmer när jag går in på scen, det kommer smälla högt och jag hoppas de är på lika bra humör som jag kommer vara, berättar han entusiastiskt inför besöket i vår.
Det är då Eric Saade kommer vara sig själv.
Dansstegen, showen, musiken - fansen.
- Jag tror jag alltid har fått bestämma, sån har jag alltid varit - envis. Redan när jag signerades som 15-åring har jag vetat vad jag vill göra, både i dansen och i musiken. Det är bara i Melodifestivalen mitt stora genombrott kom för den bredare publiken, berättar han.
Hur vill du säga att Melodifestivalen har hjälp dig?
- I början av min karriär gav det mig allt, utan den hade jag aldrig kommit fram för den stora publiken. Jag hade kunnat vara med i Idol också, men det tilltalade aldrig mig.
- Det är förmodligen det största beslutet jag tagit i mitt liv. Det känns så långt borta på något sätt när Sverige är ett sånt litet land. Innan har jag bara festivalturnerat men det här kommer från hjärtat. Här kan jag göra exakt vad jag vill och det kan du aldrig göra på en festivalturné, säger Eric Saade när han på onsdagen bekantade sig med Konserthuset på Elmia inför den stora showen i april.
I mars inleder han sin Pop Explosion Concert på hemmaplan i Helsingborg. Den 27 april kommer han till Jönköping.
Alltid varit envis
Han har tidigare besökt A6 men det här blir annorlunda.
- Allting kommer styras av publiken. De bestämmer när jag går in på scen, det kommer smälla högt och jag hoppas de är på lika bra humör som jag kommer vara, berättar han entusiastiskt inför besöket i vår.
Det är då Eric Saade kommer vara sig själv.
Dansstegen, showen, musiken - fansen.
- Jag tror jag alltid har fått bestämma, sån har jag alltid varit - envis. Redan när jag signerades som 15-åring har jag vetat vad jag vill göra, både i dansen och i musiken. Det är bara i Melodifestivalen mitt stora genombrott kom för den bredare publiken, berättar han.
Hur vill du säga att Melodifestivalen har hjälp dig?
- I början av min karriär gav det mig allt, utan den hade jag aldrig kommit fram för den stora publiken. Jag hade kunnat vara med i Idol också, men det tilltalade aldrig mig.
Minns tillbaka till Eurovision
Varför inte?
- Jag gillar inte covers, där föll det direkt, skrattar han. Det är säkert en bra plantskola för begåvade människor men allting handlar om vad du gör efter programmet.
När han kommer till Jönköping har det gått nästan exakt ett år sedan popstjärnan slutade trea i Eurovision Song Contest i Düsseldorf med "Popular".
Som låtens namne - han är populär, vilket inte minst hans hitsinglar och album Saade Vol.2 vittnar om. Albumet gick direkt upp i topp på musiklistorna.
Hinner du själv sätta dig ner och reflektera hur snabbt allting har gått, du fyller 22 i höst?
- Ibland glömmer man det. Jag kom på mig själv för ett tag sedan när jag tittade på deltävlingen i Växjö att "shit, det vann ju jag". Ibland får man stanna upp i tiden och nypa sig själv i armen. Det är inte ofta man kan ta den tiden för sig själv när det är turnér och samtidigt skriva ny musik.
Eric Saade säger att hans driv kommer från publiken.
"Jag älskar mina fans"
Att göra en inomhusturné, känna närheten till fansen och själv få styra upp hur han vill ha det är få förunnat, förklarar han.
- Fansen betyder allt! Jag älskar mina fans. Efter Melodifestivalen har det som sagt blivit annorlunda. Alla 40-plussare är faktiskt galnast av dem alla, skrattar Eric och fortsätter:
- De ser mig säkert som lammköttet. Ungdomar är den mest tacksamma publiken. Jag gillar när de låter mycket och det är det jag uppskattar mest. De är som jag. Jag vill ha show, dans och underhållning.
Hur ser vardagen ut framöver inför turnén?
- Jag repeterar hela tiden med mitt liveband och dansare. Allting ska verkligen klicka och då krävs det övning. Att dansa och samtidigt sjunga är svårt, jag tror inte folk förstår hur mycket det krävs av en. Jag springer otroligt mycket för att hålla igång min kondition.... Utlandet väntar efteråt
- Tänk dig själv att springa på ett rullband och sjunga samtidigt, folk undrar ju varför jag flåsar så mycket när jag sjunger, skrattar han.
Vad ligger framför dig, efter turnén?
- Efter turnén är det utlandet som gäller. Det blir tyvärr en paus i Sverige, jag känner att jag behöver ett brejk här hemma. Jag har inte uppfyllt alla andras önskan om att åka utomlands. Jag har ett schema som väntar på mig och när jag kommer hem igen vet jag inte. Men det blir i alla fall när jag har ny musik på gång igen, säger Eric Saade, som nu alltså förverkligar sin stora dröm
succén i Eurovision Song Contest siktar Eric Saade på en karriär utomlands. Men först vill han förverkliga den stora drömmen. Jnytt träffade Eric Saade när han idag besökte Jönköping för att bekanta sig med arenan inför inomhusturnén.
- Det är förmodligen det största beslutet jag tagit i mitt liv. Det känns så långt borta på något sätt när Sverige är ett sånt litet land. Innan har jag bara festivalturnerat men det här kommer från hjärtat. Här kan jag göra exakt vad jag vill och det kan du aldrig göra på en festivalturné, säger Eric Saade när han på onsdagen bekantade sig med Konserthuset på Elmia inför den stora showen i april.
I mars inleder han sin Pop Explosion Concert på hemmaplan i Helsingborg. Den 27 april kommer han till Jönköping.
Alltid varit envis
Han har tidigare besökt A6 men det här blir annorlunda.
- Allting kommer styras av publiken. De bestämmer när jag går in på scen, det kommer smälla högt och jag hoppas de är på lika bra humör som jag kommer vara, berättar han entusiastiskt inför besöket i vår.
Det är då Eric Saade kommer vara sig själv.
Dansstegen, showen, musiken - fansen.
- Jag tror jag alltid har fått bestämma, sån har jag alltid varit - envis. Redan när jag signerades som 15-åring har jag vetat vad jag vill göra, både i dansen och i musiken. Det är bara i Melodifestivalen mitt stora genombrott kom för den bredare publiken, berättar han.
Hur vill du säga att Melodifestivalen har hjälp dig?
- I början av min karriär gav det mig allt, utan den hade jag aldrig kommit fram för den stora publiken. Jag hade kunnat vara med i Idol också, men det tilltalade aldrig mig.
I mars inleder han sin Pop Explosion Concert på hemmaplan i Helsingborg. Den 27 april kommer han till Jönköping.
Alltid varit envis
Han har tidigare besökt A6 men det här blir annorlunda.
- Allting kommer styras av publiken. De bestämmer när jag går in på scen, det kommer smälla högt och jag hoppas de är på lika bra humör som jag kommer vara, berättar han entusiastiskt inför besöket i vår.
Det är då Eric Saade kommer vara sig själv.
Dansstegen, showen, musiken - fansen.
- Jag tror jag alltid har fått bestämma, sån har jag alltid varit - envis. Redan när jag signerades som 15-åring har jag vetat vad jag vill göra, både i dansen och i musiken. Det är bara i Melodifestivalen mitt stora genombrott kom för den bredare publiken, berättar han.
Eric Saade
Minns tillbaka till Eurovision
- Jag gillar inte covers, där föll det direkt, skrattar han. Det är säkert en bra plantskola för begåvade människor men allting handlar om vad du gör efter programmet.
När han kommer till Jönköping har det gått nästan exakt ett år sedan popstjärnan slutade trea i Eurovision Song Contest i Düsseldorf med "Popular".
Som låtens namn - han är populär, vilket inte minst hans hitsinglar och album Saade Vol.2 vittnar om. Albumet gick direkt upp i topp på musiklistorna.
Hinner du själv sätta dig ner och reflektera hur snabbt allting har gått, du fyller 22 i höst?
- Ibland glömmer man det. Jag kom på mig själv för ett tag sedan när jag tittade på deltävlingen i Växjö att "shit, det vann ju jag". Ibland får man stanna upp i tiden och nypa sig själv i armen. Det är inte ofta man kan ta den tiden för sig själv när det är turnér och samtidigt skriva ny musik.
Eric Saade säger att hans driv kommer från publiken.
"Jag älskar mina fans"
Att göra en inomhusturné, känna närheten till fansen och själv få styra upp hur han vill ha det är få förunnat, förklarar han.
- Fansen betyder allt! Jag älskar mina fans. Efter Melodifestivalen har det som sagt blivit annorlunda. Alla 40-plussare är faktiskt galnast av dem alla, skrattar Eric och fortsätter:
- De ser mig säkert som lammköttet. Ungdomar är den mest tacksamma publiken. Jag gillar när de låter mycket och det är det jag uppskattar mest. De är som jag. Jag vill ha show, dans och underhållning.
Hur ser vardagen ut framöver inför turnén?
- Jag repeterar hela tiden med mitt liveband och dansare. Allting ska verkligen klicka och då krävs det övning. Att dansa och samtidigt sjunga är svårt, jag tror inte folk förstår hur mycket det krävs av en. Jag springer otroligt mycket för att hålla igång min kondition.... Utlandet väntar efteråt.
- Tänk dig själv att springa på ett rullband och sjunga samtidigt, folk undrar ju varför jag flåsar så mycket när jag sjunger, skrattar han.
Eric Saade
Vad ligger framför dig, efter turnén?
- Efter turnén är det utlandet som gäller. Det blir tyvärr en paus i Sverige, jag känner att jag behöver ett brejk här hemma. Jag har inte uppfyllt alla andras önskan om att åka utomlands. Jag har ett schema som väntar på mig och när jag kommer hem igen vet jag inte. Men det blir i alla fall när jag har ny musik på gång igen, säger Eric Saade, som nu alltså förverkligar sin stora dröm




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Skriv din kommentar: