Öppet brev till Team Eric Saade


PATRIK LUNDBERG. På fredag inleder Eric Saade sin arenaturné "Pop explosion" på Idrottens hus i Helsingborg. Eller som han själv beskriver det i onsdagens kommande intervju på nöjessidorna:

"En stor jävla popakt på en och en halv timme ".

Under sina två år i rampljuset har han vuxit till att bli en av landets mest omtyckta popartister.

Den som tvivlar kan åtminstone inte blunda för hans framgångar. 2010 kom han trea i Melodifestivalen. 2011 vann han tävlingen. Samma år kom han trea i Eurovision Song Contest och hans två senaste skivor har toppat den svenska albumlistan.

Framgångssagan började egentligen redan vid 15 års ålder, när han skrev på sitt första skivkontrakt. Från den dagen (och säkerligen långt innan dess) var det aldrig något snack om saken: Eric Saade skulle bli popstjärna. Detta har han aldrig hymlat om.

Eric Saades självbild har retat många. Inte minst när han för ett tag sedan tog epitetet "Sveriges enda popstjärna" i sin mun.

När andra har hatat har jag stått upp för hans rätt att slå sig för bröstet. Ingen kan förneka vad han hittills har åstadkommit. Ingen kan blunda för hans popularitet och ingen borde trycka ner en människa som vågar tala öppet om sina mål och drömmar.

Nu kan jag inte längre försvara honom.

Anledningen? Under Eric Saades arenaturné går det att, utöver biljetten som kostar 350 kronor, köpa ett backstagepass. Innehavare av passet får träffa honom efter spelningen, ta en bild tillsammans med honom samt en liten pratstund.

Backstagepasset kostar 1 495 kronor. Jag upprepar: etttusenfyrahundranittiofem kronor.

Jag tvivlar på att det var Eric Saade som kläckte idén, men det spelar ingen roll. På något vis har han godkänt att hans fans, eller fansens föräldrar, får punga upp en och en halv gravallvarlig lax för detta "exklusiva" möte.

Eric Saades manager, Thomas Lingman, försvarar tilltaget i ett mejl till Aftonbladet:

"Det kanske strider mot den svenska jantelagen att göra på det här sättet men det är ju rätt vanligt internationellt så då tycker vi att det är på sin plats att vi gör likadant. Så jobbar vi!"

Okej, så jobbar ni. Så här jobbar jag:

Öppet brev till Team Eric Saade

Hej,

jag hoppas att allting går bra på turnén. Eric är en fantastiskt begåvad artist och förtjänar således ära, berömmelse och lön för mödan.

Men när ni gör profit på fansens drömmar om något så simpelt som en autograf, en bild och en liten pratstund tycker jag att ni borde skämmas ögonen ur er.

Patrik Lundberg[email protected]042-489 93 56







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Skriv din kommentar: