Intervju

FRÅN MANBOY TILL MAN Eric Saade ser tillbaka på genombrottet i schlagern 2010 och konstaterar att han har lärt sig en hel del.


Schlagern is no more.

Nu gör Eric Saade, 21, precis som han vill.

– Man måste lära sig att peka finger åt alla som petar på en, säger han.

Eric Saade poserar vant inför kameran.

Bara dagar innan har årets artister i Melodifestivalen presenterats med buller och bång.

Men det är långt härifrån.

Melodifestivalen var Eric Saades genombrott för en bredare publik. Men inget han vill tillbaka till.

– Det känns så hårt att säga aldrig men nej, förmodligen inte, säger han. Jag har redan gjort det där, jag är klar nu. Varför skulle jag ta ett steg tillbaka?

Han fortsätter:

– Nu har jag helt andra mål. Som jag ser tillbaka på det är det en start av min karriär som var helt fantastisk. Det var en extremt rolig tid för det är en sån jävla cirkus.

Att slå igenom är inte bara något man gör. Det går stundtals motigt. Även för Eric Saade.

– När jag gick ut gymnasiet var jag rätt nära att lägga ner. Jag hade hållit på i tre år och det hände inget.

”NU RÄCKER DET”

Eric Saade ställde upp två gånger i Melodifestivalen – 2010, med ”Manboy”. 2011, med ”Popular”. Året däremellan hände mycket.

– Första året efter mitt genombrott mådde jag inte så bra. Jag var i en sits där jag inte riktigt visste hur jag skulle hantera media. Jag var jävligt confused, gick runt och funderade på hur jag skulle göra: om jag skulle vara mig själv eller om jag skulle anpassa mig, som man måste göra i jantelags-Sverige. Det här året bestämde jag mig för att det räcker.

Resultatet: Saades medverkan i vintras slutade med vinst – med en rad kontroverser på vägen dit. Det munhöggs med både media och andra deltaganden (läs: det ryska bidraget).

– Man måste lära sig att peka finger åt alla som petar på en, säger Eric.

”SAMMA JÄVLA ERIC”

Mycket har hänt på andra fronter också under de år som gått sedan hans första medverkan, menar Eric.

– När jag kollar på mig själv när jag gjorde ”Manboy” så tänker jag bara: vad fan sysslade jag med? Jag hade inte tagit en sånglektion, jag hade inte dansat på tre år så jag var helt stel. Men personlighetsmässigt har jag alltid varit samma jävla Eric.

Med schlagern bakom sig står nu nya utmaningar på schemat. Ny skiva och en efterföljande turné är planerade under det närmaste året. Saade har själv ritat scenen och vill uppnå något i klass med JustinTimberlake i Globen – men på en mindre scen. Ingen minimalism alltså.

– Fan, jag har aldrig gjort något som varit avskalat.

 

Källa





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Skriv din kommentar: