Saade gjorde Tovas kväll

Älskar Saade. Tova Ankarskiöld, 12 år, från Västerås, stod längst fram under konserten med Eric Saade. En plats hon köat i timmar för. Under konserten kastade hon upp ett gosedjur på scenen med ett meddelande till idolen.foto: per groth
Tolvåriga Tova Ankarskiöld står längst fram vid scenen när hennes idol Eric Saade håller konsert i Bombardier Arena. Precis som många andra i publiken hoppas Tova på att hon ska bli den som popstjärnan väljer att ta upp på scenen och sjunga för.

Det är en speciell kväll för Tova Ankarskiöld. Hennes stora idol Eric Saade ska snart äntra scenen inför de drygt 2 500 i publiken i Bombardier Arena.

Tova har varit ledig från skolan den här dagen för att tillsammans med sin mamma Annica ladda inför konserten.

– Jag fick biljetten i julklapp av mamma och blev jätteglad, ler Tova.

Hon har stått utanför arenan och köat sedan 15 för att få så bra platser som möjligt. Med bara tio personer framför henne lyckades hon få en plats allra längst fram vid den högra delen av scenen när publiken började släppas in ett par timmar innan konsertstart. Där har hon och hennes mamma stått sedan dess. Ingen väntan är för lång för Eric Saade.

Tova är smyckad från topp till tå med idolens namn – det står Eric Saade på kinderna, tröjan, väskan, skorna, örhängena, naglarna och armbanden. Sedan Saade var med i Melodifestivalen 2010 med låtbidraget Manboy har Tova älskat honom. Hon har sett honom uppträda sex gånger tidigare, gått på autografsigneringar, och hemma i sitt rum på Gryta har hon tapetserat väggarna med planscher på popstjärnan.

– Han är helt enkelt bäst! Jag gillar musiken, han sjunger och dansar bra. Och så är han söt – jag älskar killar med bruna ögon och brunt hår!

Klockan närmar sig 19 och Tova har hunnit bli lite pirrig i magen, det är snart dags för konsertstart.

– Jag är lite nervös, och glad såklart.

I handen har hon ett gosedjur, en apa med ett meddelande hängandes runt halsen. Under låten Without You I’m Nothing ska hon kasta upp den till Saade.

– Det står ”Till bästa Erik, kram från Tovistar”. Sedan har jag skrivit med adressen till min blogg för att jag hoppas att han ska gå in och kommentera.

Ljuset slocknar och det gallskriks i arenan. Vid staketet trängs den unga publiken med armarna sträckta mot Eric Saade. Det bjuds på låtar från hans tre skivor. Han har med sig ett band och dansare på scenen och bjuder på en sprakande popshow.

Så kommer låten som Tova, och många av de andra tjejerna i publiken, väntat på.

Balladen Break of dawn, då Saade ska välja ut en tjej ur publiken som får sitta bredvid honom vid pianot när han sjunger.

Adrenalinet rusar, det hoppas och viftas.

Men Tova står för långt ifrån och Saade pekar på en annan tjej som får gå upp och göra honom sällskap.

– Det kändes tråkigt att det inte blev jag, men kul för den tjejen, säger Tova efter konsertens slut.

Hon har filmat och fotograferat uppträdandet, och även om hon önskat att hon hade lyckats få en plats närmare mitten av scenen är hon väldigt nöjd med sin idolkväll.

– Det var helt underbart! Han var jättebra. Jag kommer nog inte att kunna sova, jag kommer att tänka på Eric hela natten.

 






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Skriv din kommentar: