Pop Explosion intervju

Förra året var ett riktigt succéår och 2012 börjar med en stor Sverigeturné, VäxjöNytt har träffat Eric Saade i Teleborgshallen, där han ska uppträdda den 11 april, och snackat Melodifestivalen och hans arenaturné Pop Explosion.

Förra året blev det seger i Melodifestivalen, två släppta album och en tredjeplats i Eurovision Song Contest. Dessutom sålde han flest skivor totalt av alla svenska artister. Det är lätt att säga att 2011 var ett succéår för artisten från Skåne.

– Det har varit helt fantastiskt, säger han.

Förklaringen till det fantastiska året är så klart genomslaget och vinsten i Melodifestivalen, men Eric Saade menar också att hans kämpaglöd och det faktum att han alltid går in helhjärtat i det han gör spelat stor roll.

– Jag gör alltid en fulländad show. Jag dansar och sjunger samtidigt och det är inte många i Sverige som gör det. Folk gillar det helt enkelt, säger han och fortsätter:

– Bara sedan Melodifestivalen känner jag att jag har utvecklats extremt mycket, både sångmässigt, dansmässigt men också som person. Så 2011 är ett år som betytt väldigt mycket för mig rent utvecklingsmässigt.

Nu är det däremot slut på schlagern. Det är skönt att ha tagit nästa steg och börjat bygga på något nytt, med egenskriven musik, berättar han.

– Jag är klar med Melodifestivalen. Det var ett fantastiskt sätt att börja karriären på, men jag har redan gått vidare och har större mål. Melodifestivalen blir aldrig ditt eget, det är någon annans program som du gästar.

Han tittade dock på den första deltävlingen i Växjö och Loreen, som gick direkt till final, imponerade på honom.

– Det är det bästa nummer jag någonsin sett i en svensk Melodifestival genom alla tider. Jag har svårt att se någon annan gå till Eurovision.

När schlagerturnén rullar vidare satsar förra årets vinnare på en egen turné. Under våren ska han besöka 15 arenor runt om i Sverige och just nu reser han runt till några av dem för att kolla in läget.

Teleborgshallen är väldigt liten, men efter en titt inne i arenan tror Eric Saade att det kommer bli en bra konsert den 11 april.

– Jag har höga förväntningar på den här publiken. Det är nog den minsta arenan, men det gillar jag för då kommer det bli väldigt intimt. Jag tror det kommer bli ett jävla drag här inne.

Efter två festivalturnéer var det dags att prova något nytt. Eric Saade verkar nöjd med att det blev en egen arenaturné. Han berättar att det bästa med vårens turné är friheten att bestämma. Han har bland annat själv ritat scenen.

– För första gången kan jag anpassa allt efter mig själv. Allt kommer vara anpassat för att jag ska kunna göra den perfekta popakten.

Pop Explosion kallas turnén och han beskriver den som en fet popakt med dansnummer efter dansnummer, med ett bra band och en fet ljusshow. Själva formen på konserten har han hittat på själv.

Det är publiken som bestämmer om det blir någon show eller inte. På scenen ska det nämligen finnas decibelmätare, och för att få upp Saade på scen måste publiken skrika så pass mycket så decibelmätarna når rött.

– Decibelmätarna kommer att komma upp när en akt är slut. Sedan är det upp till publiken att låta så mycket att de går upp till rött. Då kommer det smälla utav bara helvete och nästa akt börjar, säger han och fortsätter:

– Jag gillar när man involverar publiken och under den här konserten kommer de vara högst delaktiga. De bestämmer om jag står på scen eller inte.

Källa

Skrivet av av: Hanna

hejsan, hade du velat vara med i min blog award?

Det enda du behöver göra är att kommentera, vilken kategori du vill tävla i & vad din blogg heter.

Här är en länk till inlägget: http://justindrewbiebernyheter.blogg.se/2012/february/blog-awards.html#comment

Där finns mer info om tävlingen, så nu hoppas jag verkligen att du vill vara med, det skulle vart jätte roligt!

kram!

Datum: 2012-02-18 Tid: 17:32:21
Hemsida: http://justindrewbiebernyheter.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Skriv din kommentar: